EKONOMIKA / Spotřebitel

Na předváděcí akci se nesmí přijímat platby, spotřebitelé o tom ale neví
Ilustrační foto. 
Autor / zdroj foto: ingimage / Leviathan

Ačkoliv již koncem roku 2015 vstoupila v platnost novela zákona o ochraně spotřebitele, která mj. zpřísňuje podmínky pro pořádání předváděcích prodejních akcí, spotřebitelé o výhodách, které jim zákon přináší, neví.

Jedno z hlavních ustanovení, které mají chránit účastníky předváděcích prodejních akcí, zakazuje prodejcům inkasovat během této akce nebo před uplynutím lhůty sedmi dnů od podpisu smlouvy platbu za výrobek nebo službu. Zákaz se vztahuje i na zálohu na uhrazení ceny nebo jakýkoliv jiný poplatek. Smyslem odložené platby je poskytnout spotřebiteli dostatek času na to, aby si mohl koupi v klidu a bez možného nátlaku prodejce rozmyslet. I nadále platí ustanovení, že je možné po dobu 14 dní odstoupit bez udání důvodu od smlouvy uzavřené na předváděcí akci.

Jak ale zjišťuje Olga Sehnalová (ČSSD), poslankyně Evropského parlamentu, která pravidelně již pátým rokem pořádá spotřebitelské besedy v různých městech České republiky, spotřebitelé o tomto zákazu netuší, a co více, na Českou obchodní inspekci i nadále lidí nosí smlouvy z předváděcích prodejních akcí, v jejichž rámci prodejci v rozporu se zákonem inkasovali platbu za zboží ihned po podpisu smlouvy.

"Z letošních spotřebitelských besed, které jsem uspořádala, vyplývá, že veřejnost o odložených platbách při předváděcích prodejních akcích zatím bohužel prakticky neví. Toho samozřejmě nepoctiví obchodníci zneužívají. Ačkoliv je přijetí platby přímo na předváděcí akci porušením zákona, spotřebitelé často své peníze již neuvidí, protože postupně vzniká a zaniká řada účelově založených podnikatelských subjektů, ze kterých spotřebitel peníze zpět nedostane. Proto je důležité, aby ti, kteří se rozhodnou zúčastnit se předváděcí prodejní akce, na této akci zásadně nic neplatili. V případě pochybností či dotazů doporučuji obrátit se na Českou obchodní inspekci, která o spotřebitelských právech kvalifikovaně poradí," uvedla Olga Sehnalová.

Autor / zdroj: Vendula Karásková

Reklama

Aktivní Dítě

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Partneři

Aguglia
Aktivní dítě
Maminčino koření
IP Polná
WWW design
trendhim.cz
Vitakraft
Koyo Bearings Česká republika s.r.o.