Již po devatenácté ocenil český Siemens nejlepší mladé vědce, studenty a pedagogy v prestižní vědecké soutěži Cena Wernera von Siemense. Na slavnostním večeru převzalo ceny celkem 11 vítězů. I letos bylo uděleno zvláštní ocenění za překonání překážek při studiu a cena za nejlepší ženskou disertační práci. Vítězové si rozdělili finanční odměny v celkové výši 1 milion korun.
Do 19. ročníku soutěže, která se zaměřuje na zejména práce z oblasti technických a přírodovědných oborů, se přihlásilo rekordních téměř 350 soutěžících z 19 českých vysokých škol.
V kategorii o nejvýznamnější výsledek vývoje a inovace byl za vývoj miniaturního glukometru s možností bezbateriového provozu a propojením na smartphone oceněn Marek Novák. Za nejvýznamnější výsledek základního výzkumu si cenu odnesl tým Petra Šittnera (AV ČR), který se zabývá studiem slitin s tvarovou pamětí a jejich technických aplikací pro průmyslové využití v medicíně, robotice, leteckém a automobilovém průmyslu.
Jako již tradičně se nejvíce soutěžících přihlásilo v kategoriích o nejlepší diplomovou a disertační práci – více než tři čtvrtiny. Ocenění si zde odnesli: Tomáš Pikálek (VUT v Brně) za nejlepší diplomovou práci, v níž vyvinul novou metodu pro měření indexu lomu vzduchu a Martin Ullrich (VŠCHT Praha) za nejlepší disertační práci, ve které jako první zrealizoval prototyp funkčního chemického robota, tj. strukturované mikročástice schopné nést obsah, který lze řízeně uvolňovat.
Cena pro nejlepšího pedagoga a zvláštní ocenění
Siemens opět udělil zvláštní ocenění studentovi, který překonal potíže dané zdravotním postižením a dosáhl navzdory němu mimořádných studijních nebo výzkumných výsledků. Získal ho Roman Švec (UJEP), který se věnuje studiu a výzkumu digitalizace kulturního dědictví. Cenu pro nejlepší disertační práci napsanou ženou si odnesla Neda Neykova (ČVUT), která se věnovala hydrotermální syntéze nanotyčinek a nanosloupků ZnO pro použití ve fotovoltaice.
Cenu pro nejlepšího pedagoga si odnesl Richard Hindls, vedoucí katedry statistiky a pravděpodobnosti z Vysoké školy ekonomické, který je uznávaným odborníkem v oblasti statistiky.
O soutěži
Cenu Wernera von Siemense pořádá Siemens spolu s významnými představiteli vysokých škol a Akademie věd ČR, kteří jsou i garanty jednotlivých kategorií a podílejí se na vyhodnocení nejlepších prací. Záštitu nad udílením cen poskytuje Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, Ministerstvo průmyslu a obchodu a Místopředseda vlády pro vědu, výzkum a inovace Pavel Bělobrádek.
Svým rozsahem, výší finančních odměn a historií je Cena Wernera von Siemense jednou z nejvýznamnějších nezávislých iniciativ tohoto druhu v Česku. V předchozích osmnácti ročnících soutěže bylo již oceněno 319 studentů, pedagogů a vědců. Formou finančních odměn Siemens podpořil české školství a vědu celkovou částkou dosahující devíti milionů korun.
Přehled vítězů v jednotlivých kategoriích
Kategorie |
Umístění |
Jméno |
Název práce |
Nejlepší diplomová práce |
1. |
Tomáš Pikálek |
Analýza a ověření metody měření indexu lomu vzduchu pro laserovou interferometrii |
2. |
Kseniya Popovich |
Biofunctionalized nanocomposites for singlet oxygen production |
|
3. |
Šárka Kunčická |
Deposition and characterization of Y-substituted BIG thin films |
|
Nejlepší disertační práce |
1. |
Martin Ullrich |
Formation of liposomes for controlled release of reactants and actives |
2. |
Neda Neykova |
ZnO nanocolumns for thin film silicon solar cells with high efficiency |
|
3. |
Jakub Zázvorka |
Photoconductivity, photoluminescence and charge collection in semiinsulating CdTe and CdZnTe |
|
Nejlepší disertační práce psaná ženou |
|
Neda Neykova |
ZnO nanocolumns for thin film silicon solar cells with high efficiency |
Nejvýznamnější výsledek základního výzkumu |
|
Petr Šittner a tým |
Grain-resolved analysis of localized deformation in nickel-titanium wire under tensile load, P. Sedmák et al, Science 353 (2016) 559-562 |
Nejvýznamnější výsledek vývoje a inovace |
|
Marek Novák |
X.GLU - bezbateriový glukometr ve formátu kreditní karty |
Nejlepší pedagogický pracovník |
|
Richard Hindls |
|
Překonání překážek během studia |
|
Roman Švec |
|